Jiří Georg Dokoupil
Tvorba Jiřího George Dokoupila je plná různých jedinečných experimentálních technik a stylů – jeho repertoár jich obsahuje více než sto. Výstava, kterou 15. prosince (začátek v 18.00) uvede DSC Gallery se soustředí na jeho nejvíce signifikantní výtvarný projev, díky kterému si zasloužil místo v každé důležité sbírce. Jelikož u techniky malby mýdlovými bublinami autor setrval nejdéle ze všech experimentálních a aplikovaných postupů, jimiž obohatil a rozšířil výrazové možnosti malířství za posledních čtyřicet let, proměnil je v jakési osobní, neodmyslitelně s ním evokující vizuální spojení. Dokoupil sám o bublinových obrazech mluví jako o mystériu. Nelze předem určit, jakou mýdlová bublina získá podobu, jaký odstín bude mít její pleť. Jedná se o proces řízené náhody a akčnost malby ,,Bubliny v klasické ikonografii byly symbolem těkavosti chvíle a pomíjivosti života, mýdlová bublina je hmotným jevem na pokraji nehmotnosti. Vztahuje se k duši, k organickému, plynulému a souvislému jádru, z nějž vzniká svět. Jejich tvar je ohraničený od okolí tenkou membránou, neoddělitelným prostorem. Vnitřní prostor je jakousi substancí, živoucí látkou, určující si na obraze vlastní místo a polohu, nesoucí imanentní energii. K jejím základním rysům patří utkvění v beztížném prostředí a v bezčasí.’’ Dokoupilova tvorba sympatizuje s dadaismem a díky tomu autor odmítá přijmout jednotný vynucený styl své tvorby. Proto je jeho tvorba plná různých experimentálních technik, obrazy tvoří například pomocí barevných mýdlových bublin, pomocí sazí ze svíček nebo z jednotlivých políček filmu. Společnými vlastnostmi jeho tvorby jsou expresionismus a erotický náboj. Jeho repertoár obsahuje přes šedesát sérií a více než sto jedinečných technik a stylů, včetně maleb mýdlovými bublinami, svíčkami a pneumatikami. Jako zakládající člen uměleckého hnutí Mülheimer Freiheit a Junge Wilde – a historicky přítel významných osobností včetně Andyho Warhola a Jeana-Michela Basquiata – je Dokoupil jedním z mála českých umělců s globálním přesahem.